ورق 316 چیست؟ چه فایده ای دارد؟



پس از ورق استیل 304، ورق استیل 316 بیشترین استفاده و فروش را در فولاد زنگ نزن آستنیتی سری 300 دارد. تفاوت اصلی ورق فولادی 316 با 304 به دلیل وجود مولیبدن در ترکیب این آلیاژ است. وجود مولیبدن در ساختار فولاد زنگ نزن 316 باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و حفره در محیط های حاوی کلر می شود. این فولاد مانند سایر فولادهای زنگ نزن آستنیتی سری 300 خاصیت مغناطیسی ندارد. ورق فولادی 316 شکل پذیری و جوش پذیری عالی دارد. همچنین این فلز به راحتی در دسترس بوده و قابل تبدیل به قطعات مختلف برای مصارف صنعتی، ساختمانی و حمل و نقل می باشد. هنگام جوشکاری قطعات نازک، پس از جوشکاری نیازی به عملیات حرارتی نیست. فولاد گرید (L) 316 نسخه کم کربن 316 است و مقاومت بیشتری در برابر رسوب کاربید کروم و خوردگی بین دانه ای حاصل از آن دارد. از این رو در قطعات سنگین (با ضخامت حدود 6 میلی متر) کاربرد زیادی دارد. (H) فولاد 316 حاوی مقدار بیشتری کربن نسبت به 316 است. به دلیل ساختار آستنیتی، ورق فولادی 316 در دماهای پایین (در کاربردهای تبرید) بسیار قوی است.

قیمت ورق استیل 316

یکی از عواملی که باعث تفاوت قیمت ورق های فولادی می شود، عناصر موجود در ترکیب شیمیایی است. به عنوان مثال، فولاد زنگ نزن آستنیتی سری 300 حاوی عناصری مانند کروم و نیکل است، بنابراین به آن فولاد ضد زنگ کروم نیکل نیز می گویند. در حالی که فولادهای سری 400، هم فریتی و هم مارتنزیتی، حاوی نیکل نیستند. بنابراین فولاد آستنیتی سری 300 نسبت به سری 400 قیمت بیشتری دارد. در بین انواع آلیاژهای فولاد زنگ نزن آستنیتی به طور کلی هر عیار که کروم و نیکل بیشتری داشته باشد قیمت بالاتری دارد. علاوه بر این دو عنصر آلیاژی، کاراکترها می توانند عناصر خاصی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، صفحه فولادی 316 حاوی 2 تا 3 درصد مولیبدن و گرید 321 دارای ترکیب شیمیایی تیتانیوم است. وجود این عناصر نیز منجر به افزایش قیمت می شود. در این راستا قیمت ورق فولادی 316 به دلیل وجود عناصر مولیبدن بالاتر از گرید 304 می باشد. البته لازم به ذکر است که گرید 316 نسبت به فولاد زنگ نزن 304 نیکل بیشتر و کروم کمتری دارد اما تفاوت اصلی در خواص و قیمت این دو گرید مربوط به وجود مولیبدن در ترکیب فولاد 316 است. البته ، در هر درجه فاکتورهایی مانند ضخامت و سطح پرداخت نیز قیمت ورق فولادی است.

امروزه فولاد ضد زنگ جایگاه ویژه ای در بین صنعت گران دارد چرا که واحدهای تولیدی فعال در بخش های مختلف صنعتی برای پیشبرد اهداف و پروژه های خود به این فولادها نیاز دارند. از طرفی فولاد ضد زنگ موجود در کشور وارداتی بوده و در داخل کشور تولید نمی شود. بنابراین تهیه مواد مناسب و باکیفیت بسیار حائز اهمیت بوده و در کیفیت نهایی محصولات صنعتی نقش بسزایی خواهد داشت. بنابراین برای خرید انواع این فولادها باید به شرکت های حرفه ای فعال در زمینه واردات فولاد ضد زنگ مراجعه نمایید. در این راستا گروه بازرگانی طوان فلز با بیش از سه دهه تجربه در زمینه واردات انواع ورق های استنلس استیل از بهترین شرکت های تولید کننده فولاد دنیا و صنعت گران عرضه کننده، قادر به پاسخگویی به نیازهای واحدهای صنعتی می باشد. ورق های فولادی. لازم به ذکر است که انواع ورق های فولادی اعم از سری 300 و 400 در شرکت توان فلدز موجود بوده و این ورق ها در زمان خرید با گواهی مربوطه به مشتری ارائه می گردد. برای استعلام قیمت و ثبت سفارش خرید ورق استیل می توانید با کارشناسان واحد فروش در طوان فیزل تماس حاصل فرمایید.

مقاومت در برابر خوردگی صفحه فولادی 316

درجه سانتیگراد، این مقاومت به 150 میلی گرم در لیتر کاهش می یابد. در حالی که فولاد 316 به دلیل داشتن ید و مولیبدن در برابر آب آشامیدنی حاوی 1000 میلی گرم در لیتر در دمای محیط و در برابر آب آشامیدنی حاوی 500 میلی گرم در لیتر کلر مقاوم است. بنابراین از این نوع آلیاژ در محیط های کلرید و هالوژن استفاده می شود. بدیهی است که در محیط های گرم کلرید از خوردگی حفره ای و شکافی مصون نیست و در دمای بالای 60 درجه سانتیگراد در معرض ترک خوردگی ناشی از تنش (SCC) قرار دارد.

فولاد ضد زنگ 316 نسبت به فولادهای کروم نیکل مانند گریدهای 304 و 321 مقاومت بیشتری در برابر اسید سولفوریک نشان می دهد. مقاومت این روغن در برابر اسید سولفوریک در دمای 49 درجه سانتیگراد حدود 5 درصد اسیدهای چرب است و مقاومت در برابر اسید سولفوریک افزایش می یابد. با دمای کمتر در حالی که فولاد 304 در دمای محیط در مقابل اسید سولفوریک 3 درصد مقاومت می کند. ورق فولادی 316 به دلیل مقاومت اسیدی بالا به ورق ضد اسید نیز معروف است. به طور کلی به دلیل اینکه این آلیاژ فولاد ضد زنگ در بسیاری از محیط ها مقاومت بالایی از خود نشان می دهد، در صنایع شیمیایی، نفت، نفت و گاز کاربرد دارد.

علاوه بر ورق های فولادی مقاوم در برابر اسید، فولاد ضد زنگ 316 معمولاً به عنوان "فولاد ضد زنگ دریایی" شناخته می شود. به طور معمول، این محیط ها حاوی کلر هستند و از آنجایی که ورق فولادی 316 در محیط های کلرید قوی تر است، به آن لقب فولاد ضد زنگ دریایی داده شده است. به همین دلیل در ساخت بسیاری از سازه های ساحلی استفاده می شود. اما در برابر آب گرم دریا مقاوم نیست. در بسیاری از محیط های دریایی، فولاد 316 خوردگی سطحی را نشان می دهد که اغلب به صورت لکه های قهوه ای قابل مشاهده است. این امر به ویژه به شیارها و زبری سطوح انتهایی ورق مربوط می شود.

مقاومت حرارتی ورق فولادی 316

ورق فولادی 316 مهفا تا دمای 870 درجه سانتی گراد در سرویس متناوب و تا دمای 925 درجه سانتی گراد در سرویس مداوم مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارد. اگر مقاومت در برابر خوردگی آب مهم است، استفاده مداوم از فولاد 316 در محدوده دمایی 425 تا 860 درجه سانتیگراد به دلیل احتمال بارش کاربید در این محدوده دما و در نتیجه مقاومت در برابر خوردگی توصیه نمی شود. گرید (L) 316 در برابر بارش کاربید به ویژه در هنگام جوشکاری مقاومت بیشتری دارد. گرید (H) 316 استحکام بالایی در دماهای بالا دارد و گاهی اوقات برای کاربردهای ساختاری و فشاری در دمای بالای 500 درجه سانتیگراد استفاده می شود. عموماً از این درجه در کاربردهایی استفاده می شود که به استحکام در دماهای بالاتر از (C) 500 نیاز دارند.

در قسمت قبل ذکر شد که وجود مولیبدن باعث افزایش مقاومت به خوردگی 316 ورق فولادی در محیط کلردار نسبت به سایر فولادهای سری 300 کلرید شده است. اما یکی دیگر از مزایای وجود مولیبدن بهبود خواص دما است. به طور کلی یکی از مشکلات فولاد ضد زنگ کاهش قابل توجه سختی در محدوده دمایی 400 تا (C) 550 است. این پدیده به عنوان ناهنجاری دما شناخته می شود. اما وجود مولیبدن از کاهش سختی در محدوده دما جلوگیری می کند. علاوه بر این، وجود مولیبدن در ترکیب شیمیایی ورق فلز 316 منجر به افزایش استحکام کششی، خزش و سرکوب تنش در دماهای بالا می‌شود. بهبود خواص دمای بالا توسط مولیبدن به روش انجماد انجام شد. همین خواص و اثرات مثبت مولیبدن بر خواص خوردگی ورق فولادی 316 باعث افزایش ارزش این نوع آلیاژ نسبت به فولاد 304 می شود.

عملیات حرارتی ورق فولادی 316

ورق فولادی 316 مانند سایر فولادهای زنگ نزن آستنیتی قابلیت سخت شدن با عملیات حرارتی را ندارد. عملیات حرارتی (پخت) - در محدوده دمایی 1010-1120 درجه سانتیگراد انجام می شود و پس از گرم شدن به سرعت سرد می شوند.

فولاد 316 به دلیل روش های جوشکاری ذوبی، با و بدون فلزات پرکننده، قابلیت جوشکاری بالایی دارد. مطابق با AS 1554.6، جوش 316 با الکترودهای 316 و 316L انجام می شود. مقاطع سنگین ساخته شده از فولاد 316 برای حداکثر مقاومت در برابر خوردگی پس از جوشکاری تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند. برای مقاطع سنگین ساخته شده از مواد 316L نیازی به عملیات حرارتی پس از جوشکاری نیست. از گرید (Ti) 316 نیز به عنوان جایگزین برای جوشکاری قطعات سنگین به جای فولاد 316 استفاده می شود.

پردازش ورق فولاد 316

ماشینکاری Ugima روشی است که توسط فرانسوی Ugine-Savoie برای فولاد ضد زنگ توسعه یافته است. نسخه به روز شده ماشین کاری "Ogima" برای کلاس 316 در قالب محصولات توخالی و گرد موجود است. این ماشین ها از روش هاس با استانداردهای 316 یا 316L بهتر عمل می کنند و منجر به فرآیندهای ماشینکاری سریعتر و سایش کمتر ابزار می شوند.

در مورد گریدهای 316 و 316L، ذخیره سازی به صورت «گواهی مضاعف» (عمدتاً به صورت صفحه و لوله) رایج است. این اقلام دارای خواص شیمیایی و مکانیکی مطابق با مشخصات 316 و 316L می باشند. چنین محصولی با ویژگی های 316 (H) سازگار نیست و برای کاربردهای با کیفیت بالا غیر قابل قبول است.

ورق فولادی Izicelo ze-316

کاربرد ورق فولادی 316 به یک یا دو مورد خاص محدود نمی شود. گروه های تولیدی فعال در صنایع مختلف مشتریان و خریداران این فولاد ضد زنگ هستند. به عنوان مثال از این نوع در صنعت ساختمان بخصوص در محیط هایی که هوای این مناطق دارای نمک های معلق است استفاده می شود. سازه های ساحلی نمونه ای از کاربرد فولاد 316 در ساخت و ساز می باشد. برج خلیفه نمونه ای از این سازه ها در کشور است. موسسه ملی گرافن در منچستر نمونه دیگری از استفاده از فولاد ضد زنگ 316 در ساخت و ساز است. ماشین آلات و تجهیزات صنایع غذایی نیز یکی از مصرف کنندگان ورق فولادی 316 می باشد که در حال حاضر استفاده از ورق فولادی 316 به صنعت کنسرو سازی یکی از زیرمجموعه های صنایع غذایی گسترش یافته است. صنایع لبنی یکی دیگر از واحدهای فعال در زمینه تولید مواد غذایی است که در ساخت تجهیزات، تجهیزات نگهداری و فرآوری شیر به 316 صفحه فولادی نیاز دارد. خواص استثنایی فولاد ضد زنگ 316 در کنار مقاومت آن در برابر خوردگی باعث استفاده از آن در تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی شده است. از این آلیاژ در تولید مواد بیولوژیکی نیز برای جایگزینی اندام آسیب دیده در بدن انسان استفاده می شود. دریچه های قلب مصنوعی و ایمپلنت های ارتوپدی نمونه هایی از استفاده از فولاد 316 در تولید مواد زیستی هستند. مدیریت آب طوفان نیز یکی از مواردی است که در سال های اخیر با استفاده از تجهیزات فولادی 316 کنترل و محقق شده است. علاوه بر مواردی که تاکنون ذکر شد، صنایع دریایی، دارویی، شیمیایی و ... نیز از فولاد ضد زنگ 316 استفاده می کنند.

سیم پیچ فولادی 316 را برش دهید

در بسیاری از صنایع فلزکاری، فولاد ضد زنگ به شکل صفحات فلزی بزرگ تولید می شود که مطابق با الزامات و استانداردهای بازار به ضخامت های نازک نورد می شوند. به این کویل های بزرگ و پهن، کویل های اصلی می گویند. کویل های هسته طبق مشخصات مشتری به عرض های کوچکتر بریده می شوند تا مطابق با نیازهای تولید و فرآیند آنها باشد.


[ بازدید : 6038 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 3 آذر 1402 ] [ 11:48 ] [ خلاصه نویس ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر