5 مهم مزایا مسجد جامع یزد چیست؟



انواع دیوارپوش در دکوراسیون داخلی مانند تمام شهرهای کویری، بهترین زمان سفر به شهر باستانی یزد اواسط پاییز تا اوایل بهار است که هوا معتدل می شود. اگر چه همه فصل های سال برای بازدید از این مکان مناسب می باشد ولی بهترین زمان فصل بهار و پاییز است که آب و هوای شهر یزد نسبتا خنک بوده و مشکلات مربوط به گرمی هوا کمتر می باشد. یعنی شما با بازدید از این مجموعه می توانید حضور در عمق 35 متری بزرگ ترین اقیانس های جهان را تجربه کنید. گرداگرد به شما کمک می کند تا برای اقامت در یزد و بازدید از این باغ زیبا با هیچ مشکلی مواجه نشوید. مساحت کلی باغ دولت آباد ۸ هکتار است که ۴ هکتار آن زمین صیفیجات بوده و در سمت دیگر باغ قرار دارد و ۴ هکتار دیگر مورد بازدید عموم قرار میگیرد. در پی ساخت خیابان های جدید در شهر یزد، این آب انبار به صورت کامل از بین می رود اما دو آب انبار دیگر همچنان وجود دارند. اگر خودروی شخصی دارید به بلوار دولت آباد بروید و وارد خیابان رجایی شوید در همین خیابان امکان پارک خودرو فراهم است و می توانید باقی مسیر را تا خیابان معلم پیاده بروید. در صورتی که خودروی شخصی ندارید میتوانید در ایستگاه شحنه در بلوار دولت آباد پیاده شوید و ۱۰ دقیقه تا باغ دولت آباد پیاده روی کنید ، پس از وارد شدن به خیابان رجایی و بعد خیابان معلم به این مکان خواهید رسید. خیابان قیام یزد در محله لب خندق این شهر قرار دارد. اقامتگاه تابستانی در طرف دیگر قرار دارد که در سایه و فضایی خنک بنا شده و توسط پنج حوض و نسیمی که در بادگیر میوزد خنک میشود. باغ دولت آباد دارای اتاقهای متعددی است و بیشتر این اتاقها دارای یک حوض کوچک هستند. این کاخ، یک بنای هشتضلعی دو طبقه، درست وسط باغی سرسبز است که به خاطر معماری باشکوه نمای بیرونی و فضای داخلی، در گذشته لقب زیباترین کاخ عالم را داشته است.

طرح معماری کلی این ساختمان از پارسیان هند و معماری ایرانی است. غرفه بعدی هم برای خرید سوغات مثل پازل، ماگ، تیشرت و جاسوئیچی است که بیشتر آنها طرح ماهی دارند. سیلندر آکواریوم ها نیز به خانواده دلقکماهیها، انواع مارماهیهای مورن و ماهی کوپی باله بلند اختصاص دارند. از امتیازات شاخص این شاهکار معماری می توان به دو مناره زیبا و سردر بلند آن، کاشی کاری های نفيس، دو کتيبه به خط کوفی و خط ثلث، گنبد دو پوسته و تزئینات آن، دیوارهای داخلی شبستان و نورگیری غيرمستقيم با بهرهگیری از انعکاس نور اشاره کرد. از دیگر جاهای دیدنی یزد میتوان به بادگیرها اشاره کرد. در شهر زیبا و باستانی اصفهان کاخ ها و باغ های سلطنتی و با شکوه بسیاری از دوره صفویه بر جای مانده است که از معروف ترین آن ها می توان به کاخ یا باغ موزه چهلستون اشاره نمود. حیف است که در ایران زندگی کنید، اما از همه جای آن دیدن نکنید. بنابراین بازدید از بالاخانه را هنگام بازدید از چهلستون فراموش نکنید. برای بازدید از کلیسا باید از قبل زنگ زده و هماهنگ کنید و یا روزهای تعطیل کلیسای وانک را بدانید تا با مشکل بسته بودن مواجه نشوید. کیفیت بالا و جذاب بودن محیط رستوران از دیگر دلایل افزایش محبوبیت این رستوران است. ودر اطراف مدرسه ، خانه های رفیع وبساتین ( باغ ها ) و حمام ومصنعه ( آب انبار ) ساخت ومیاه (آب ) تفت ونصیری جاری نمود که اکنون به غیر از حمام از عمارات دیگر نشانی نمانده .

این آب انبار به دست یک زردشتی در دوران ناصرالدین شاه قاجار و در روستای عصر آباد زارچ بنا شده است که به دلیل تعداد بادگیر و داشتن دو مخزن آب جز نادر ترین آب انبارهای ایران است. عده ای که هنوز خون اسلامیت در عروقشان جوش می زد و حس دیانت، آنها را تکان می داد، روا ندانستند که این بارگاه عالی و معبد عظیم اسلامی ای که به دست برادران صاحب ایمان آنها برافراشته شده، فرو ریزد؛ و سند نجابت و ایمانی که به پایمردی اسلاف، تنظیم یافته، مندرس شود؛ و این همه آثار لطف و ذوق که بر هر یک از کاشی های آن آشکار است، محو و نابود گردد. عمارت عالی قاپو طی ۵ وهله معماری و در دوره ولیعهدان شاه عباس اول به ویژه شاه عباس دوم و شاه سلیمان میان ۷۰ تا ۱۰۰ سال امتداد و پایان یافت. تعیین تکلیف چنین فضاهایی فرایند قانونی خاص خودش را دارد که یک سیر طولانی است؛ اخطار اول به مالک داده شود، بعدازآن اخطار دوم و سوم و بعد به دادگاه فرستاده میشود که این فرایند یک سال طول میکشد. «اصفهان قطب سوم داروسازی کشور». باغ با مساحتی درحدود 70000 متر مربع شامل ساختمان ها، حوض ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آن ها باغ های با درختان انار و انگور و… درختان مثمر باغ نیز بیشتر شامل انگور و انار هستند. با توجه به اینکه اسنادی به دست آمده بود که در قدیم در این محور بیشتر کشاورزی انجام شده است، تیمهای باستانشناسی همکاری کرده و در نهایت به برخی آبراهههای عرضی، مادیها و انهار که از چهارباغ عبور کرده بود، دست پیدا کردیم. حوض ها با آب نماهایشان زیبایی این باغ را دو چندان کرده اند.

ناگفته نماند در گذشته برای تامین آب هشت باغ دولت آباد قناتی به طول ۶۵ متر حفر شده بود و به همین دلیل مردم بومی از این مکان به عنوان نمایش آب یاد می کردند اگر چه امروزه برخی از چاه های آن خشک شده ولی تعداد زیادی از حوض ها هنوز آب کافی دارند به همین دلیل هنگام قدم زدن در این مکان احساس لطافت و سرزندگی خواهید داشت. یزد - ایرنا - یزد با تمدنی چند هزار ساله، بناهای تاریخی و فرهنگی زیادی را در دل خود جای داده که نظر هر تازه واردی را جلب می کند. معماری که برای ساخت هشت باغ در نظر گرفته شده است بسیار شبیه به معماری دوران زندیه است و همین امر سبب شده است که بسیاری از معماران ساخت این مکان را به دوران حکومت زندیه اختصاص دهند در حالیکه اسناد موجود مشخص می کند هشت باغ یزد در دوران افشاریه تاسیس شده است. هر چند که زمان دقیق شکل گرفتن این شهر مشخص نیست ولی در اکثر افسانه ها و داستان های مختلف به سلسله کیانیان می رسیم. با بازدید از این مکان تاریخی در واقع می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و بدون اتلاف زمان از مکان های دیدنی شهر یزد دیدن کنید. در گذشته این مکان تاریخی از دو بخش برونی و درونی تشکیل شده بود که بخش بیرونی محل استراحت کاروان ها بوده و بخش درونی نیز اقامتگاه حکمران این شهر بوده است و امروزه اثر تاریخی که در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته همان قسمت داخلی هشت باغ است.

باغ بیرونی یا باغ بهشتآیین که محیط مستطیل کوچکتر را تشکیل میدهد، محل برگزاری تشریفات حکومتی و مراسم ورزشی بوده است. این عمارت برای مدتی محل اقامت کریم خان زند بوده و در دوران زندیه و قاجار از زیباترین باغها به حساب میآمد. بازار قیصریه قسمتی از بازار بزرگ اصفهان به حساب میاید و به دلیل حضور در این میدان از موقعیت ویژهای به لحاظ گردشگری برخوردار است. ایران از لحاظ وسعت، هفدهمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور پهناور خاورمیانه محسوب میشود. مدرسهای معروف به مدرسه اردشیری نیز در کنار درمهر نصرت آباد وجود دارد که در گذشته مدرسهای خصوصی بود و توسط زرتشتیان اداره میشد؛ سپس آموزشوپرورش و بخش دولتی اداره آن را در دست گرفت و حال، گفته میشود با کوشش انجمن زرتشتیان نصرتآباد باز پس گرفته شده و محل کتابخانه زرتشتیان و برگزاری کلاسهای دینی است.اقامتگاه بومگردی بابا خداداد دیگر جاذبه دیدنی این روستا است که حدود ۹۰ سال قدمت دارد و با معماری زیبای خود که شامل دیوارهای کاهگلی، سقف گنبدی، بادگیر، شاهنشین و حوض میشود، چشم هر بینندهای را خیره میکند. فانوس های مختلف در امتداد حوض روبروی بادگیر قرار داده شده اگر شب هنگام از این مکان دیدن کنید شاهد زیبایی های بی نظیر این مکان خواهید بود. عمارت هشتی دارای سه اتاق بزرگ و حوض خانه ای (با حوض یکپارچه مرمرین) در وسط است. ارتفاع کاخ 34 متر است اما وجود تزئینات متفاوت و منحصر به فرد در هر طبقه بصورت خاص ، خاصیت واکنش به صوت و صدا در ورودی کاخ، تالار پذیرایی بسیار زیبا، تالار موسیقی ، 53 اتاق نشیمن با تزئینات و دکوراسیون منحصر به فرد، اتاق جلسات، دولتخانه برای مهمانان شاهنشاهی و غیره از ویژگی های بارز این بنا است.

این باغ از بخش های مختلفی تشکیل شده است، اما مهمترین جاذبه ی آن بادگیر خشتی به ارتفاع 8/33 متر است که عنوان بلندترین بادگیر خشتی در دنیا را به خود اختصاص داده است و بر فراز عمارت اصلی این باغ خود نمایی می کند. قنات تاریخی و مهم دولت آباد با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال از اتصال پنج رشته قنات تشکیل شده که از ارتفاعات مهریز سرچشمه میگرفته است. قنات تاریخی عظیم دولت آباد با قدمتی بیش از 200 سال از احداث پنج رشته قنات تشکیل شده و از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گرفته و پس از مشروب کردن بخشی از زمین های مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی و طی بیش از 50 کیلومتر به یزد می رسیده و باغ دولت آباد را آبیاری می کرده است. شاه عباس بخشهای زیادی از ارمنستان را به آتش میکشد تا راه دسترسی دشمن را سد کند به همین دلیل رامنهها را با خود به ایران میآورد و زمینهایی از منطقه جلفای اصفهان را به آنها اهدا میکند تا در آنجا ساخت و ساز کرده و اسکان کنند. از مردم هم میخواهیم چهارباغ را چهارباغ خودشان بدانند و در حفظ هویت این محور ارزشمند تاریخی، گردشگری و فرهنگی همراهی کنند. شهر یزد که به آن "دارالعباده" ، "دارالعلم و دارالعمل" ، "شهر بادگیر ها" ، "حسینیه ایران" ، "شهر قنات، قنوت و قناعت" و "شهر آتش و آفتاب" هم میگویند؛ دومین شهر تاریخی جهان است.

معماری داخلی کلیسا وانک از نظر طلاکاری، تذهیب و نقاشیهای دیواری منحصربهفرد است و نهتنها در ایران، بلکه در جهان کلیسایی شناخته شده با معماری برجسته است. به طور مثال برای بازدید از میدان نقش جهان، بازار آن و اماکن تاریخی اطراف آن نیاز دارید تا حداقل دو تا سه روز زمان در نظر بگیرید. اگر قصد سفر به شهر تاریخی یزد را دارید پیشنهاد ما این است که بازدید از هشت باغ دولت آباد یزد را در اولویت خود قرار دهید بدون تردید ارزش آن را دارد که لحظاتی به یاد ماندنی را در این مکان ثبت کنید. سوژهها و مناظر زیبایی در بازارهای سنتی یزد میبینید که ارزش عکاسی دارند. فقط هنگام عکاسی باید مراقب فلش دوربین یا تلفن همراه خود باشید تا آسیبی به آنها نرسد. لذا هیچگونه ارتباطی بین این شیرهای سنگی با موضوعی خاص و مکان فعلی آنها وجود ندارد و اکثراً نشانی از اماکن مذهبی، امامزادهها یا دروازهها (ورودی) محلههای شهر بودهاست؛ ولی حسب تغییرات و دستورها از مکان اولیه خود جابجا شدهاند. وجود چنین آثار ارزشمندی باعث شده تا اطلاعات بسیار خوبی از زمان صفوی به دست بیاید. همین که به سقف نگاه میکنید با نقاشیهایی به ظرافت تمام روبرو میشوید که شاید در هیچ یکی از کاخهای صفوی اصفهان ندیده باشید. ۲- بر روى آجرهاى سقف دالان دست چپ متصل به صفحه اصلى خطوط هندسى از گچ کلمه «الملک لله» بصورت زنجیرى تکرار شده است.

شبستان کوچک دیگری از عهد الجایتو ایلخان در این قسمت واقع شده که محراب آن دارای گچ بری های ارزنده ای است و این گچ بری ها شامل گل، بوته و کتیبه های ترکیب شده است. شکل معماری ایوان اصلی مسجد جامع یزد مستطیل است و هنگام ورود به ایوان اصلی بخشی از سورۀ فتح را خواهید دید که در قسمت ورودی آن نگاشته شده و وقتی به سمت راست حیاط و حاشیۀ بالای دیوارها نگاه کنید، ادامۀ سورۀ فتح را خواهید دید. ورود به نقش جهان به هیچ بلیط و ورودیهای نیاز ندارد. این بادگیر، بزرگترین بادگیر خشتی در کل جهان است که در روبروی آبنمای اصلی قرار گرفته و در ساخت آن معماری خاصی به کار رفته و همین امر ارزش و شکوه آن را ارتقا داده است. یکی از با ارزش ترین میراث هنری و گنجینه ای از معماری اسلامی ایران در شهر یزد واقع شده است. همه ی زیبایی های موجود در این مکان تاریخی سبب شده است که این مکان در بین آثار با ارزش جهانی طبقه بندی شود. برای بررسی دقیقتر و تایید این فرضیات، تحقیقات میدانی و مطالعه منابع تاریخی مرتبط با دو باغ ممکن است لازم باشد. ۶- سدبمپور - ساختمان این سد که درحدود۱۵۰۰ هکتارازاراضی قراء خالصه بمپور را آبیاری خواهدکرداخیراشروع شده وتاسال آتیه باتمام خواهدرسید وباساختمان این سد آب رودخانه بمپوربطور کامل مورداستفاده قرارخواهدگرفت ضمناقراراست باهوکلات هم دربلوچستان مطالعه شده وساختمان آن هم شروع گردد. البته فراموش نکنید، اصفهان جاذبههای گردشگری متنوعی و کمتر دیده شدهای دارد، که اگر میخواهید آنها بشناسید و با راهنمای سفر از سایر جاذبههای گردشگری بازدید کنید، باید صفحه مکانهای ناشناخته اصفهان را مطالعه کنید.

در هنگام بازدید از هشت باغ دولت آباد فرصت بازدید از جاذبه های دیدنی نزدیک آن نیز برای شما فراهم است همواره تورهای ویژه ای یک روزه برای بازدید از این مکان تاریخی و جاذبه های اطراف آن در شهر یزد برگزار می شود که می توانید به همراه سایر گردشگران از این زیبایی ها دیدن کنید. باغ دولت آباد یزد یکی از 9 باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و همچون واحه ای سرسبز و با طراوت در میان شهر بادگیرها پذیرای گردشگران از اقصی نقاط جهان می باشد. اهمیت این میدان عظیم تاریخی در ایران و جهان سبب شد که در سال ۱۳۱۳ نام این میدان در فهرست آثار ملی کشور و در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. پوپ تصریح میکند که در این دوره نقشهکشی و طراحی حائز اهمیت بوده، و هر اثر معماری با توجه به نقشه و طرح با رعایت ترکیب و تناسب خلق میشده است (ص ۲۰۷). این یگانگی از نظر افزایش همبستگی محلهای اهمیت دارد. آدرس شعبه ۱: خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک. وقتی در شهر یزد هستید، به هر کسی که بگویید، خیابان رجایی کجاست، شما را به همان جا راهنمایی خواهد کرد. زمانی که آفتاب طلوع کند، نور از لا به لای پرده قدیمی روی پنجره، به چشمان شما خواهد رسید. سکونتگاه زمسـتانی در باغ خصوصی رو به تـابش جنوب ساخته شده بود تا با گرمای آفتاب گرم شود.

اتاق اصلی این عمارت رو به باغ و حیاط است و در ورودی آن با شیشههای رنگارنگ کوچک و بزرگ و نقشهای زیبا تزیین شده است. در واقع باغ دارای چهار بنای اصلی بوده که سه دستگاه آن به نام هشتی، تالار طنبی و سر در هنوز بر پای است و قسمتی از اتاق های زمستانی هم وجود دارد ولی بقیه ساختمان ها و حتی عرصه آن از بین رفته است. میباشد که برخی از آنها هنوز پابرجا هستند. شاه عباس صفوی برای آنکه حسن نیت خود را نشان دهد، زمینهایی را در حاشیه زایندهرود به آنها هدیه کرد. آثاری از دوران صفوی مانند ساختمان بقعه، رواق و صحن بعداً به بنای سلجوقی اضافه شدهاست. بنای اولیه این خانه از خانه های قدیمی اصفهان توسط شاه عباس به دخترش «سرو قد خانوم» و دامادش «محقق سبزواری» از علمای بزرگ عصر صفوی هدیه داده شده است. در اواخر حکومت افشاریان فردی به نام محمد تقی خان بافقی ملقب به خان بزرگ به حکم شاهرخ شاه، آخرین شاه افشاریان، به عنوان حاکم و والی شهر یزد انتخاب شد. محمد تقی خان نصف این باغ را وقف اوالاد و نصف دیگر را وقف حضرت علی (ع) میکند. به بیان دیگر این ارسی ها هستند که باعث می شوند گردشگران برای کشف باغ دولت آباد یزد کجاست، مشتاق شوند. اگرچه در گذشته هشت باغ دولت آباد محل زندگی محمد تقی خان بافقی و خانواده اش بوده و محلی برای رسیدگی به امور حکومت در نظر گرفته می شد ولی امروزه فرصت بازدید از آن در دسترس همه ی گردشگران قرار گرفته است.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت اجاره ماشین جهت سفر.


[ بازدید : 46923 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 22 مهر 1402 ] [ 22:02 ] [ خلاصه نویس ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر